Smart-on visz a jövőbe a BASF
A BASF, az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója a Daimler AG partnereként vett részt a smart forvision fantázianevű tanulmányautó kifejlesztésében.
A smart mindig is a városi közlekedés nagy úttörője volt, és az elektromos meghajtású smart fortwo pedig már egy újabb, nagyvárosi fejlesztési irányt mutatott. A BASF – az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója – a Daimler AG partnereként vett részt annak a smart forvision fantázianevű, legújabb tanulmányautónak a kifejlesztésében, amelyet a 2011. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon mutattak be.
A Daimler autóipari tapasztalatainak és a BASF anyag- és rendszerszintű szaktudásának köszönhetően a két nagyvállalat olyan zéró káros-anyag kibocsájtású járművet alkotott, amely a jövőben is fenntartható, elektromos hajtású közlekedéséhez szükséges technológiai megoldásokat vonultat fel.
A jármű futurisztikus megjelenése korszakalkotó technológiákat takar. A tanulmányautó kialakításánál a kutatók és a tervezők tudatosan alkalmaztak - a közeljövőben nagy eséllyel tömeggyártásba kerülő megoldások mellett – merészen új, még laboratóriumi kutatási fázisban levő anyagokat és technológiákat. Teljesen új koncepciók és anyagok születtek a szigetelés, hő-visszaverés, könnyített karosszéria-elemek gyártása és az energiahatékonyság terén.
„A jövő járműveihez olyan anyagokra és technológiákra lesz szükség, amelyek alacsonyabb energiafogyasztás mellett képesek magasabb kényelmi szintet biztosítani. Innovatív megoldásainkkal e téren döntő módon hozzájárulunk az autóipar fejlődéséhez” – mondta Dr. Christian Fischer, a BASF polimerkutató részlegének vezetője. „Büszkék vagyunk arra, hogy a smart-tal együttműködésben sikerült a fenntartható városi közlekedés holisztikus megközelítését kialakítanunk. Olyan forradalmian új és úttörő járművet sikerült kifejlesztenünk, amely példa nélkül álló”.
Jövőbe tekintő technológiai megoldások
A smart forvision nem csak az emisszió-mentes elektromos közlekedés valódi lehetőségét vetíti elénk, hanem egyúttal utat nyit új technológiák felé az autóiparban. Az innovatív megoldások jelentős része azon nanotechnológián alapszik, amely a fenntartható fejlődés kulcsaként ismert. A „nano” anyagok nem csak az autóiparban, de az építőiparban, energiaiparban, gyógyászatban és elektronikában is az innováció motorjának számítanak.
A tanulmányautóba beépített energia-hatékony technológiai megoldások érezhetően hozzájárulnak a jármű hatótávolságának növeléséhez is, ami az akkumulátoros hajtású járműveket övező viták középpontjában áll. A maximális energia-hatékonyság, az intelligens klímamenedzsment megoldások, és a könnyített karosszériaelemek kialakításával a hatótávolság akár 20 százalékkal is növelhető, ami újabb jelentős lépés a jövő elektromos közlekedése felé. A Daimler és a BASF közös tanulmányautója valós jövőképet kínál a világ nagyvárosai számára.
A Daimler és a BASF által kifejlesztett innovatív autóipari megoldások
1. Energia-hatékonyság: napfény és energia
2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
3. Fűtés: testközeli és hatékony
4. Hőmérséklet-menedzsment: a hőség odakint marad
5. Speciális bevonatok, hűvös elegancia az utastérben
6. Jövőbe mutató, divatteremtő design
7. Az ajtók a jövőbe nyílnak
1. Energia-hatékonyság: napfény és energia
A smart forvision tetején látható hatszögletű, átlátszó és egyben szemet gyönyörködtető minták nem elsősorban a figyelemfelkeltést illetve a modern megjelenést szolgálják. Ez az autógyártásban az első olyan napfénytető, amely energiát is termel. A teljes tetőfelületet átlátszó napelemek borítják. A szendvicsszerkezetű tető fényérzékeny, szerves alapú, speciális színezékanyagot tartalmazó cellákból áll, amelyek alapesetben teljesen átlátszóak, viszont fény hatására aktiválódnak. A beépített napelemek még szórt fény és gyenge fényviszonyok között is képesek elegendő energiát termelni a jármű multimédia berendezéseinek, és az utastér klímaszabályozásában közreműködő három ventillátornak a működtetéséhez. Ha a jármű a napon áll, a három ventilátor a napelemektől kapott energiával folyamatosan működik, és hűti az utasteret. Ez az újfajta napelem-technológia további lehetőségeket nyit a hatékony és energiatakarékos autózásban, hiszen a termelt energiát a jármű további berendezései is felhasználhatják.
Ez még nem minden! A napelemek alatt átlátszó OLED (organikus fénykibocsátó) diódák találhatók, amelyek ajtónyitásra vagy gombnyomásra megvilágítják a jármű utasterét, viszont lekapcsolt állapotban tökéletes kilátást biztosítanak az üvegtető-hatás révén. Tehát a tető világosban hagyományos napfénytetőként működik, sötétben pedig vakításmentes, kellemes belső világítást biztosít. Az új OLED diódák színe szabadon választható, ami nem csak a jármű tervezésénél nyújt nagy szabadságot, hanem a hagyományos energia-takarékos izzókhoz képest a diódák még fele annyi energiát sem fogyasztanak.
2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
A smart forvision a jelentős súlymegtakarítást egyedi megjelenéssel vegyíti. A járműgyártás történetében elsőként a smart forvision rendelkezik teljesen műanyagból készült és sorozatgyártásban is előállítható keréktárcsákkal. A fejlesztés jelenlegi stádiumában a BASF által kifejlesztett nagy teherbírású műanyagból készült tárcsa kerekenként jelentős, három kilogrammos súlycsökkentést tesz lehetővé. A hagyományos poliamid kompozit anyagoktól eltérően az új műanyag már hosszú erősítő szálakat tartalmaz, amelyek jelentősen javítják a kompozit mechanikai tulajdonságait. Az eredmény egy kiváló hő- és kémiai ellenálló képességgel, ütésállósággal illetve dinamikus terhelésekkel szembeni ellenálló-képességgel rendelkező anyag, amely képes kitűnő tulajdonságait hosszú távon is megőrizni. A teljesen műanyagból készülő kerék megfelelő teherbíró-képességét és a sorozatgyártásban történő előállítás lehetőségét a smart által végzett első beható terméktesztek is alátámasztják.
A smartokra jellemző tridion biztonsági utascella mellett más karosszériaelemek – többek közt az ajtók – is nagyszilárdságú kompozit anyagból, szénszálas erősítésű epoxigyantából készültek. Az innovatív alapanyagok felhasználásával a hagyományos acélhoz képest 50, az alumíniumhoz képest 30 százalékos tömegcsökkentés érhető el. A BASF által gyártott gyantarendszerek rövid kikeményedési idejüknek köszönhetően nagyszériás sorozatgyártásra is kiválóan alkalmasak.
3. Fűtés: testközeli és hatékony
A smart forvision multifunkciós, kényelmes és könnyű ülései a hatékony hő-gazdálkodás illetve energiatakarékos könnyűszerkezetű design egyedi kombinációját nyújtják. Az ülések kialakításánál a legújabb innovatív termékek egész sorát ötvözték egymással. Az ülés egy új, könnyű, önhordó műanyag üléshéj vázon alapul.
Számos tanulmány kimutatta, hogy az emberi test csak bizonyos érintkezési pontokon képes hatékonyan hőt felvenni. Éppen ezért a hagyományos ülésfűtés helyett a smart vékony, és megfelelő helyeken hővezető bevonattal ellátott szöveteket, ún. „e-textileket” használt az ülések kialakításához. A vezető és az utas testével érintkező, a háttámla középső és alsó részében biztosított közvetlen fűtés kellemes hőérzetet garantál. Az energia-, hely- és súlytakarékos e-textileket az ajtókon található könyöklőkön is alkalmazták, hogy a hidegre érzékeny érintkezési pontokon a vezető és az utas testét megfelelően melegen tartsák.
A következő innovatív megoldás az ülésekhez használt habanyag, amely egyszerre biztosít kényelmet és tömegmegtakarítást. A BASF által gyártott anyag a többi anyagnál 10-20 százalékkal könnyebb, és lehetővé teszi, hogy egyetlen munkafolyamat során az ülés különböző területeit eltérő keménységűre alakítsák ki – ezzel jelentősen javítva az ülés ergonómiai tulajdonságait.
Az ülésbe integrált, nagy folyadékfelvételre képes, ún. „szuperabszorbens” anyagokat tartalmazó polár-szövet passzív klimatizáló tulajdonsága is nagymértékben fokozza a kényelemérzetet. A hagyományos fűtött ülésekkel összehasonlítva a smart forvision könnyűszerkezetes ülése nem igényli azt a komplexitást és energiaigényt, amelyet a hagyományos beltéri mechanikus légáramoltatáson alapuló fűtés megkíván.
4. Hőmérséklet-menedzsment: a hőség odakint marad
Mivel egy jármű utasterének hűtése illetve fűtése jelentős energiaigénnyel jár, a smart és a BASF tervezői komoly hangsúlyt fektettek a hatékony hőfok-gazdálkodás kifejlesztésére. A smart forvision innovatív megoldások egész sorát vonultatja fel a jármű hatékonyabb hűtése érdekében, ugyanakkor a nagy energiaigényű hagyományos fűtés kiváltását is megcélozzák.
Az autóiparban eddig egyedülálló „hővédő pajzs” technológia lényege a szélvédőn és az oldalsó ablakokon található, a BASF által gyártott, infravörös sugárzást visszaverő filmbevonat, amely megakadályozza az utastér felhevülését. A biztonsági üveg rétegei közé integrált fémmentes film hatékonyan veri vissza az infravörös sugarakat. A látható fénytartományban gyakorlatilag átlátszó film színezett üvegekhez is használható, és páratlan hővisszaverő képességgel rendelkezik. A más autótípusoknál használt fémtartalmú fóliával ellentétben az új anyag kizárólag a Nap infravörös sugarait veri vissza, a GPS, bluetooth, mobiltelefonok vagy érintés nélküli autópályadíj-fizető rendszerek rádióhullámai a fólián gond nélkül áthatolnak.
A BASF által gyártott és a karosszériaelemekbe ágyazott modern habanyagok is hozzájárulnak a kellemes belső hőmérséklet biztosításához, a nyári hőségben hűvösen, míg a téli hidegben melegen tartják az utasteret. A kiváló hőszigetelő képességnek köszönhetően a szigetelőanyag még kis falvastagság esetén is hatékonyan szigetel, így a jármű szinte bármely részében felhasználható. A smart forvision innovatív szigetelésével a két társaság új fejezetet nyitott az autóipar történetében.
5. Speciális bevonatok, hűvös elegancia az utastérben
Az infravörös sugarakat visszaverő és karcálló bevonatrendszer egyszerre két célt is szolgál. Egyrészt aktívan támogatja a jármű kiterjedt hőmérséklet-menedzsment rendszerének hatékony működését, másrészt a csillogó és minőségi érzetet keltő borítás kihangsúlyozza a smart forvision egyedi megjelenését és eleganciáját. A tanulmányautó különleges hatású, speciális adalékkal kevert fehér bevonatot kapott, amely csillogó metálhatást kelt – természetesen nem utolsó sorban azért is, mivel a fehér szín hatékonyan veri vissza a forró napsugarakat. A beérkező sugarakat jelentős részben visszaverő, a BASF által gyártott speciális pigmenteknek köszönhetően a smart sötét felületei sem hevülnek fel annyira, mint a hagyományos járműveké – a bevonat felületén mért hőmérséklet akár 20 Celsius fokkal is csökkenhet, és ennek köszönhetően az utastérben körülbelül 4 Celsius fokos hőmérsékletcsökkenés érhető el.
6. Jövőbe mutató, divatteremtő design
A gyöngyház-fehér színű karosszériaelemeket a metál olvadt részszínűre festett tridion biztonsági utascella emeli ki, kihangsúlyozva a smart forvision és a smart fortwo alapszerkezete és megjelenése közötti hasonlóságot. Egyszerre keltve a legújabb divat illetve a kiváló minőség érzetét – a fényezésében levő alumínium szemcsék csillogó, fényvisszaverő felületet képeznek a biztonsági cellán, ami attól függően, hogy honnan nézi az ember, hol világosabbnak, hol pedig sötétebbnek látszik. A már megszokott módon, a smart forvision utascellája és karosszériaelemei karcolással szemben rendkívül ellenálló, átlátszó felületi lakkbevonatot kaptak.
A drágakövek csiszolt felszínére emlékeztető oldalajtó és a beépített kilincs valódi esztétikai remekmű. A műanyag itt új, kifejező, három-dimenziós formában jelenik meg – egy hagyományos anyag modern újraértelmezése, ami a műanyagok tudatos és következetes alkalmazásának köszönhetően csak a smartnál lehetséges. Az ajtó kialakítása a műanyagok által kínált minden felhasználási lehetőséget kiaknázza. A csiszolt drágakő éles vonalaival ellentétben a karosszéria első és hátsó formái legömbölyítettek, az átmenet lágy és finom. Ahogy az integrált kilincs is teljes és tökéletes a maga egyszerűségében. A smart jellegzetes légbeömlő nyílásai is egyszerűek, de magával ragadóak – apró hatszögletű, rézmetál színű kerettel ellátott nyílások az alsó légterelő szélén.
Az autó hátuljának sportos és futurisztikus megjelenéséről a kisrepülőgépek turbinájának külleme alapján tervezett, lökhajtásos megjelenést sugalló hátsó lámpák gondoskodnak. A lámpák belsejében elhelyezkedő apró propellerek fújják bentről kifelé a levegőt. Töltés során a lámpatestek körül gyűrűalakban elhelyezett, átlátszó fényforrások jelzik az akkumulátor töltöttségi szintjét. A smart kedves és szerethető küllemét az első lámpák tovább hangsúlyozzák, megjelenésüket a nappali világítást és az irányjelzőket határoló külső keret teszi határozottabbá.
7. Az ajtók a jövőbe nyílnak
A sokszögek és organikus formák kombinációjával a smart forvision beltere a formák és színek terén egyaránt tökéletes összhangban áll a külső futurisztikus és sajátos megjelenésével. A beltérben is a fehér szín az uralkodó, amit csak az olvasztott rézszínnel keretezett műszerfal ovális formája tör meg. A padlókárpit hatszögletű csúszásgátló mintái harmonizálnak a jármű formatervének vezérfonalával, csakúgy, mint az ülések kárpitjának finom, a fehértől alig észrevehető tónusban eltérő hatszögletű mintái.
A csiszolt drágakő megjelenés az ajtók belsején is visszaköszön. A sokszögalakú felületek az integrált könyöklővel és tároló rekeszekkel harmonikusan illeszkednek a beltér többi részéhez. Az ajtók belsejének színe megegyezik a külső fényezéssel, és színes LED-ek világítják meg. Az ajtó nyitásánál és zárásánál a LED-ek kintről befelé futó fénnyel segítik a tájékozódást, és az ajtó bezáródása után átváltanak halvány háttérvilágításba.
A könnyűszerkezetű tridion biztonsági cella színével harmonizáló, olvasztott rézszínnel keretezett ellipszisalakú műszerfal kikapcsolt állapotban félig átlátszó. Az autó beindításakor minden fontos információ az átlátszó felületre kerül kivetítésre. A menük kezelése érintőképernyő segítségével történik.
A repülőgépek botkormányára emlékeztető fehér kormány tovább hangsúlyozza az autó futurisztikus jellegét. A vezetéshez szükséges gombok és kapcsolók mellett a kormányon kapott helyet az akkumulátor töltöttségi szintjének kijelzője is.
2011-10-09 17:59:54