Smart-on visz a jövőbe a BASF

A BASF, az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója a Daimler AG partnereként vett részt a smart forvision fantázianevű tanulmányautó kifejlesztésében.

A smart mindig is a városi közlekedés nagy úttörője volt, és az elektromos meghajtású smart fortwo pedig már egy újabb, nagyvárosi fejlesztési irányt mutatott. A BASF – az autóipar világ legnagyobb vegyipari beszállítója – a Daimler AG partnereként vett részt annak a smart forvision fantázianevű, legújabb tanulmányautónak a kifejlesztésében, amelyet a 2011. évi Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon mutattak be.

Smart_forvision_front


A Daimler autóipari tapasztalatainak és a BASF anyag- és rendszerszintű szaktudásának köszönhetően a két nagyvállalat olyan zéró káros-anyag kibocsájtású járművet alkotott, amely a jövőben is fenntartható, elektromos hajtású közlekedéséhez szükséges technológiai megoldásokat vonultat fel.

A jármű futurisztikus megjelenése korszakalkotó technológiákat takar. A tanulmányautó kialakításánál a kutatók és a tervezők tudatosan alkalmaztak - a közeljövőben nagy eséllyel tömeggyártásba kerülő megoldások mellett – merészen új, még laboratóriumi kutatási fázisban levő anyagokat és technológiákat. Teljesen új koncepciók és anyagok születtek a szigetelés, hő-visszaverés, könnyített karosszéria-elemek gyártása és az energiahatékonyság terén.

„A jövő járműveihez olyan anyagokra és technológiákra lesz szükség, amelyek alacsonyabb energiafogyasztás mellett képesek magasabb kényelmi szintet biztosítani. Innovatív megoldásainkkal e téren döntő módon hozzájárulunk az autóipar fejlődéséhez” – mondta Dr. Christian Fischer, a BASF polimerkutató részlegének vezetője. „Büszkék vagyunk arra, hogy a smart-tal együttműködésben sikerült a fenntartható városi közlekedés holisztikus megközelítését kialakítanunk. Olyan forradalmian új és úttörő járművet sikerült kifejlesztenünk, amely példa nélkül álló”.

Jövőbe tekintő technológiai megoldások
A smart forvision nem csak az emisszió-mentes elektromos közlekedés valódi lehetőségét vetíti elénk, hanem egyúttal utat nyit új technológiák felé az autóiparban. Az innovatív megoldások jelentős része azon nanotechnológián alapszik, amely a fenntartható fejlődés kulcsaként ismert. A „nano” anyagok nem csak az autóiparban, de az építőiparban, energiaiparban, gyógyászatban és elektronikában is az innováció motorjának számítanak.

A tanulmányautóba beépített energia-hatékony technológiai megoldások érezhetően hozzájárulnak a jármű hatótávolságának növeléséhez is, ami az akkumulátoros hajtású járműveket övező viták középpontjában áll. A maximális energia-hatékonyság, az intelligens klímamenedzsment megoldások, és a könnyített karosszériaelemek kialakításával a hatótávolság akár 20 százalékkal is növelhető, ami újabb jelentős lépés a jövő elektromos közlekedése felé. A Daimler és a BASF közös tanulmányautója valós jövőképet kínál a világ nagyvárosai számára.

Smart_forvision_logo

 


A Daimler és a BASF által kifejlesztett innovatív autóipari megoldások

1.         Energia-hatékonyság: napfény és energia
2.         Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
3.         Fűtés: testközeli és hatékony
4.         Hőmérséklet-menedzsment: a hőség odakint marad
5.         Speciális bevonatok, hűvös elegancia az utastérben
6.         Jövőbe mutató, divatteremtő design
7.         Az ajtók a jövőbe nyílnak

1. Energia-hatékonyság: napfény és energia
A smart forvision tetején látható hatszögletű, átlátszó és egyben szemet gyönyörködtető minták nem elsősorban a figyelemfelkeltést illetve a  modern megjelenést szolgálják. Ez az autógyártásban az első olyan napfénytető, amely energiát is termel. A teljes tetőfelületet átlátszó napelemek borítják. A szendvicsszerkezetű tető  fényérzékeny, szerves alapú, speciális színezékanyagot tartalmazó cellákból áll, amelyek alapesetben teljesen átlátszóak, viszont fény hatására aktiválódnak. A beépített napelemek még szórt fény és gyenge fényviszonyok között is képesek elegendő energiát termelni a jármű multimédia berendezéseinek, és az utastér klímaszabályozásában közreműködő három ventillátornak a működtetéséhez. Ha a jármű a napon áll, a három ventilátor a napelemektől kapott energiával folyamatosan működik, és hűti az utasteret. Ez az újfajta napelem-technológia további lehetőségeket nyit a hatékony és energiatakarékos autózásban, hiszen a termelt energiát a jármű további berendezései is felhasználhatják.

Smart_forvision_teto


Ez még nem minden! A napelemek alatt átlátszó OLED (organikus fénykibocsátó) diódák találhatók, amelyek ajtónyitásra vagy gombnyomásra megvilágítják a jármű utasterét, viszont lekapcsolt állapotban tökéletes kilátást biztosítanak az üvegtető-hatás révén. Tehát a tető világosban hagyományos napfénytetőként működik, sötétben pedig vakításmentes, kellemes belső világítást biztosít. Az új OLED diódák színe szabadon választható, ami nem csak a jármű tervezésénél nyújt nagy szabadságot, hanem a hagyományos energia-takarékos izzókhoz képest a diódák még fele annyi energiát sem fogyasztanak.

2. Könnyített design: egyedi, jobb, stílusos
A smart forvision a jelentős súlymegtakarítást egyedi megjelenéssel vegyíti. A járműgyártás történetében elsőként a smart forvision rendelkezik teljesen műanyagból készült és sorozatgyártásban is előállítható keréktárcsákkal. A fejlesztés jelenlegi stádiumában a BASF által kifejlesztett nagy teherbírású műanyagból készült tárcsa kerekenként jelentős, három kilogrammos súlycsökkentést tesz lehetővé. A hagyományos poliamid kompozit anyagoktól eltérően az új műanyag már hosszú erősítő szálakat tartalmaz, amelyek jelentősen javítják a kompozit mechanikai tulajdonságait. Az eredmény egy kiváló hő- és kémiai ellenálló képességgel, ütésállósággal illetve dinamikus terhelésekkel szembeni ellenálló-képességgel rendelkező anyag, amely képes kitűnő tulajdonságait hosszú távon is megőrizni. A teljesen műanyagból készülő kerék megfelelő teherbíró-képességét és a sorozatgyártásban történő előállítás lehetőségét a smart által végzett első beható terméktesztek is alátámasztják.

Smart_forvision_kereke


A smartokra jellemző tridion biztonsági utascella mellett más karosszériaelemek – többek közt az ajtók – is nagyszilárdságú kompozit anyagból, szénszálas erősítésű epoxigyantából készültek. Az innovatív alapanyagok felhasználásával a hagyományos acélhoz képest 50, az alumíniumhoz képest 30 százalékos tömegcsökkentés érhető el. A BASF által gyártott gyantarendszerek rövid kikeményedési idejüknek köszönhetően nagyszériás sorozatgyártásra is kiválóan alkalmasak.

3. Fűtés: testközeli és hatékony
A smart forvision multifunkciós, kényelmes és könnyű ülései a hatékony hő-gazdálkodás illetve energiatakarékos könnyűszerkezetű design egyedi kombinációját nyújtják. Az ülések kialakításánál a legújabb innovatív termékek egész sorát ötvözték egymással. Az ülés egy új, könnyű, önhordó műanyag üléshéj vázon alapul.

Smart_forvision_ulesek


Számos tanulmány kimutatta, hogy az emberi test csak bizonyos érintkezési pontokon képes hatékonyan hőt felvenni. Éppen ezért a hagyományos ülésfűtés helyett a smart vékony, és megfelelő helyeken hővezető bevonattal ellátott szöveteket, ún. „e-textileket” használt az ülések kialakításához. A vezető és az utas testével érintkező, a háttámla középső és alsó részében biztosított közvetlen fűtés kellemes hőérzetet garantál. Az energia-, hely- és súlytakarékos e-textileket az ajtókon található könyöklőkön is alkalmazták, hogy a hidegre érzékeny érintkezési pontokon a vezető és az utas testét megfelelően melegen tartsák.

A következő innovatív megoldás az ülésekhez használt habanyag, amely egyszerre biztosít kényelmet és tömegmegtakarítást. A BASF által gyártott anyag a többi anyagnál 10-20 százalékkal könnyebb, és lehetővé teszi, hogy egyetlen munkafolyamat során az ülés különböző területeit eltérő keménységűre alakítsák ki – ezzel jelentősen javítva az ülés ergonómiai tulajdonságait.
Az ülésbe integrált, nagy folyadékfelvételre képes, ún. „szuperabszorbens” anyagokat tartalmazó polár-szövet passzív klimatizáló tulajdonsága is nagymértékben fokozza a kényelemérzetet. A hagyományos fűtött ülésekkel összehasonlítva a smart forvision könnyűszerkezetes ülése nem igényli azt a komplexitást és energiaigényt, amelyet a hagyományos beltéri mechanikus légáramoltatáson alapuló fűtés megkíván.

4. Hőmérséklet-menedzsment: a hőség odakint marad
Mivel egy jármű utasterének hűtése illetve fűtése jelentős energiaigénnyel jár, a smart és a BASF tervezői komoly hangsúlyt fektettek a hatékony hőfok-gazdálkodás kifejlesztésére. A smart forvision innovatív megoldások egész sorát vonultatja fel a jármű hatékonyabb hűtése érdekében, ugyanakkor a nagy energiaigényű hagyományos fűtés kiváltását is megcélozzák.

Az autóiparban eddig egyedülálló „hővédő pajzs” technológia lényege a szélvédőn és az oldalsó ablakokon található, a BASF által gyártott, infravörös sugárzást visszaverő filmbevonat, amely megakadályozza az utastér felhevülését. A biztonsági üveg rétegei közé integrált fémmentes film hatékonyan veri vissza az infravörös sugarakat. A látható fénytartományban gyakorlatilag átlátszó film színezett üvegekhez is használható, és páratlan hővisszaverő képességgel rendelkezik. A más autótípusoknál használt fémtartalmú fóliával ellentétben az új anyag kizárólag a Nap infravörös sugarait veri vissza, a GPS, bluetooth, mobiltelefonok vagy érintés nélküli autópályadíj-fizető rendszerek rádióhullámai a fólián gond nélkül áthatolnak.

Smart_forvision_upside


A BASF által gyártott és a karosszériaelemekbe ágyazott modern habanyagok is hozzájárulnak a kellemes belső hőmérséklet biztosításához, a nyári hőségben hűvösen, míg a téli hidegben melegen tartják az utasteret. A kiváló hőszigetelő képességnek köszönhetően a szigetelőanyag még kis falvastagság esetén is hatékonyan szigetel, így a jármű szinte bármely részében felhasználható. A smart forvision innovatív szigetelésével a két társaság új fejezetet nyitott az autóipar történetében.

5. Speciális bevonatok, hűvös elegancia az utastérben
Az infravörös sugarakat visszaverő és karcálló bevonatrendszer egyszerre két célt is szolgál. Egyrészt aktívan támogatja a jármű kiterjedt hőmérséklet-menedzsment rendszerének hatékony működését, másrészt a csillogó és minőségi érzetet keltő borítás kihangsúlyozza a smart forvision egyedi megjelenését és eleganciáját. A tanulmányautó különleges hatású, speciális adalékkal kevert fehér bevonatot kapott, amely csillogó metálhatást kelt – természetesen nem utolsó sorban azért is, mivel a fehér szín hatékonyan veri vissza a forró napsugarakat. A beérkező sugarakat jelentős részben visszaverő, a BASF által gyártott speciális pigmenteknek köszönhetően a smart sötét felületei sem hevülnek fel annyira, mint a hagyományos járműveké – a bevonat felületén mért hőmérséklet akár 20 Celsius fokkal is csökkenhet, és ennek köszönhetően az utastérben körülbelül 4 Celsius fokos hőmérsékletcsökkenés érhető el.

Smart_forvision_belul


6.
Jövőbe mutató, divatteremtő design
A gyöngyház-fehér színű karosszériaelemeket a metál olvadt részszínűre festett tridion biztonsági utascella emeli ki, kihangsúlyozva a smart forvision és a smart fortwo alapszerkezete és megjelenése közötti hasonlóságot. Egyszerre keltve a legújabb divat illetve a kiváló minőség érzetét – a fényezésében levő alumínium szemcsék csillogó, fényvisszaverő felületet képeznek a biztonsági cellán, ami attól függően, hogy honnan nézi az ember, hol világosabbnak, hol pedig sötétebbnek látszik. A már megszokott módon, a smart forvision utascellája és karosszériaelemei karcolással szemben rendkívül ellenálló, átlátszó felületi lakkbevonatot kaptak.

A drágakövek csiszolt felszínére emlékeztető oldalajtó és a beépített kilincs valódi esztétikai remekmű. A műanyag itt új, kifejező, három-dimenziós formában jelenik meg – egy hagyományos anyag modern újraértelmezése, ami a műanyagok tudatos és következetes alkalmazásának köszönhetően csak a smartnál lehetséges. Az ajtó kialakítása a műanyagok által kínált minden felhasználási lehetőséget kiaknázza. A csiszolt drágakő éles vonalaival ellentétben a karosszéria első és hátsó formái legömbölyítettek, az átmenet lágy és finom. Ahogy az integrált kilincs is teljes és tökéletes a maga egyszerűségében. A smart jellegzetes légbeömlő nyílásai is egyszerűek, de magával ragadóak – apró hatszögletű, rézmetál színű kerettel ellátott nyílások az alsó légterelő szélén.

Smart_forvision_feklampa


Az autó hátuljának sportos és futurisztikus megjelenéséről a kisrepülőgépek turbinájának külleme alapján tervezett, lökhajtásos megjelenést sugalló hátsó lámpák gondoskodnak. A lámpák belsejében elhelyezkedő apró propellerek fújják bentről kifelé a levegőt. Töltés során a lámpatestek körül gyűrűalakban elhelyezett, átlátszó fényforrások jelzik az akkumulátor töltöttségi szintjét. A smart kedves és szerethető küllemét az első lámpák tovább hangsúlyozzák, megjelenésüket a nappali világítást és az irányjelzőket határoló külső keret teszi határozottabbá.

7. Az ajtók a jövőbe nyílnak
A sokszögek és organikus formák kombinációjával a smart forvision beltere a formák és színek terén egyaránt tökéletes összhangban áll a külső futurisztikus és sajátos megjelenésével. A beltérben is a fehér szín az uralkodó, amit csak az olvasztott rézszínnel keretezett műszerfal ovális formája tör meg. A padlókárpit hatszögletű csúszásgátló mintái harmonizálnak a jármű formatervének vezérfonalával, csakúgy, mint az ülések kárpitjának finom, a fehértől alig észrevehető tónusban eltérő hatszögletű mintái.

Smart_forvision_ajto


A csiszolt drágakő megjelenés az ajtók belsején is visszaköszön. A sokszögalakú felületek az integrált könyöklővel és tároló rekeszekkel harmonikusan illeszkednek a beltér többi részéhez. Az ajtók belsejének színe megegyezik a külső fényezéssel, és színes LED-ek világítják meg. Az ajtó nyitásánál és zárásánál a LED-ek kintről befelé futó fénnyel segítik a tájékozódást, és az ajtó bezáródása után átváltanak halvány háttérvilágításba.

A könnyűszerkezetű tridion biztonsági cella színével harmonizáló, olvasztott rézszínnel keretezett ellipszisalakú műszerfal kikapcsolt állapotban félig átlátszó. Az autó beindításakor minden fontos információ az átlátszó felületre kerül kivetítésre. A menük kezelése érintőképernyő segítségével történik.

A repülőgépek botkormányára emlékeztető fehér kormány tovább hangsúlyozza az autó futurisztikus jellegét. A vezetéshez szükséges gombok és kapcsolók mellett a kormányon kapott helyet az akkumulátor töltöttségi szintjének kijelzője is.

Smart_forvision_atnezeti

 

 

 

2011-10-09 17:59:54

Regisztráció
HÍRLEVÉL REGISZTRÁCIÓ
Keresés
Mit:
Hol:
gyogyszercimke Chemgeneration